In Love, a two-part solo dance performance supported by objects, is intending to activate the potential sensitivity of the inanimate. The movement vocabulary is aimed at turning the body into a moving sculpture. Temiz has worked around topics such as love, war, fear, touch, and protection for a dance inspired by visual arts and cinema.
Part 1: I In a world of over exposure, we navigate from one scene to another by weightlessness proper to tactile experiences. The first parts questions how to make a tactile experience visible. How to hide and reveal in a world of over exposure? How to make an image last over time?
Part 2: II Part one deals with these questions whereas part two focuses on the conflictual aspect of any concept, in this case the concept of love. In Part 2: II, we witness how one (I) is transformed into two (II) over the process of splitting, multiplication, division, reproduction, reflection, repetition, identification, separation etc. In a world of opposites, we are constantly pulled, pushed and torn apart by the object of our desire. “If love is so strong that it creates an attachment hard to be torn apart, hate intensifies more and more. In this sense, love is considered as a battle between two sides trying to ruin each other by passing through the walls of protection of other’s identity.” (RUSSELL Bertrand, A History of Western Philosophy, p.20)
In Love, performance solo à deux parties accompagnée d’objets et de sculptures, a l’intention d’activer la sensibilité potentielle de l’inanimé. La gestuelle vise à transformer le corps en une sculpture en mouvement. Tout est visible et voire sur-visible. Temiz a travaillé sur des thèmes tels que l’amour, la guerre, la peur, le toucher, la peur de l’inconnu et la protection afin de trouver une forme hybride pour une danse inspirée du cinéma, de l’architecture et de l’art plastique.
Partie 1: I Dans ce monde de surexposition, nous naviguons d’une scène à l’autre en apesanteur propre aux sensations tactiles. Comment rendre visible une impression tactile? Comment cacher et révéler dans un monde de surexposition? Comment faire durer une image au cours du temps?
Partie 2: II La première partie traite ces questions tandis que la seconde se concentre sur l’aspect conflictuel de tout concept, et dans ce cas, le concept d’amour. Dans la partie 2: II, nous sommes témoins de la façon dont un (I) se transforme en deux (II) à travers le processus de coupure, division, multiplication, reproduction, réflexion, répétition, identification, séparation etc. Dans un univers d’oppositions, nous sommes constamment tirés, poussés et déchirés par l’objet de notre désir. “Si l’amour est si fort qu’il crée un attachement difficile à arracher, la haine s’intensifie de plus en plus. En ce sens, l’amour est considéré comme une bataille entre deux parties qui essaient de se ruiner l’une l’autre en franchissant les murs de protection de l’identité de l’autre”. (RUSSELL Bertrand, L’Histoire de la philosophie occidentale, p.20)
Concept and performance Bahar Temiz Sculpture Ceylan Dökmen Wooden construction Stef Depover, Metin Sakin Costume Ritter Bitter Music Doruk Bayer, Claudio Monteverdi, Godspeed You! Black Emperor Light design: Martin Kaffarnik Thanks to Mesut Arslan, Michael De Cock, Smaranda Olcese, Marc Vanrunxt, Arda Ateş, Anna Efraimsson, Chrystel Herbeaux Del-Pino, Wim Viaene, Valerie De Visscher Production Platform 0090 Coproduction Kunstcentrum Buda (Kortrijk, Belgium), APAP – Advancing Performing Arts Projects Residency De Feniks Walpurgis (Mortsel, Belgium), Maison de la Culture d’Amiens – Centre de creation et de production (France), Centre National de la Danse (Paris, France), Saint Joseph High school, Salt Galata (Istanbul, Turkey) Photography Irmak Altıner
Performances
20/11/2014 – Studio Loca, Istanbul, TR
05/02/2016 – The Image Generator Festival, Antwerp, BE
06/02/2016 – The Image Generator Festival, Antwerp, BE
25/02/2016 – Buda Kunstencentrum, Kortrijk, BE
21/05/2016 – MDT, Stockholm, SE
22/05/2016 – MDT, Stockholm, SE
18/09/2016 – 3AM, Berlin, D